Tips när telefonförsäljaren ringer!
Ett ständigt
växande problem är oseriösa telefonförsäljare och nu tar energibranschen ett
krafttag mot oschyssta säljmetoder. Vi råder dig att vara försiktig med att
teckna avtal om du blir kontaktad av säljare som utger sig för att ha ett
samarbete med BestEl eller med respektive elnätsbolag. BestEl har inga sådana
samarbeten och vi använder oss inte av aggressiv telefonförsäljning. Istället
för att tacka ja direkt på telefon eller via sms kan du be att få informationen
skriftligt. Notera att länkar du ombeds följa kan innebära att du tackar ja
till ett avtal.
Som privatperson har man alltid 14 dagars ångerrätt från dagen då avtalet
ingicks.
Följande råd ger Energiföretagen till elhandelskunder innan man tecknar avtal:
- Stirra dig inte blind på priset. Det är viktigt att leta efter eventuella dolda kostnader så du får koll på totalpriset. Var vaksam på formuleringar som ”el till inköpspris”.
En del av företagen som toppar listor med lägst pris, toppar också Svensk Handels varningslista och Konsumenternas Energimarknadsbyrå som listar företag med flest klagomål.
- Kolla upp avtalets bindningstid, så att du inte binder upp dig för en längre period än du anser rimligt. Kolla också den så kallade brytkostnaden – det vill säga vad det kostar dig om du vill avsluta avtalet i förtid.
- Undersök vad som gäller om du undertecknar en fullmakt, det vill säga att du låter en tredje part inhämta information och eventuellt teckna elavtal i ditt namn. Det rimliga är att fullmakten räcker för ett avtalsbyte och att det tydligt framgår vad fullmakten ska användas till.
Ett tips är att spärra din mobiltelefon, genom Nix, mot ovälkomna telefonsamtal från företag: Ring 077-228 00 00 från det telefonnummer du vill spärra och följ instruktionerna.
Kom ihåg att BestEl är BestEl, hör med oss först innan du går på en nit.